Contact
Praktijkadres:
Zevenhuizen
Telefoonnummer:
06-10993223
E-mail:
coaching@devlecht.nl

Instanties zijn niet altijd de leukste of makkelijkste om mee in gesprek te gaan. Een extra paar oren of ondersteuning bij een gesprek is dan soms erg gewenst. Iemand van buitenaf die niet in de situatie zit en er geen emoties bij heeft. Maar ook als je jouw naasten niet willen belasten om mee te gaan of misschien sta je niet zo sterk in jouw schoenen met een officiƫle instantie. Dan ben ik er om te (onder)steunen.

Soms is de manier van praten van een instantie niet wat verstaan wordt door de mensen die daar hulp krijgen. Dan treed ik op als "vertaler" zodat de communicatie beter kan verlopen.

Ook als je jongvolwassen bent en een steuntje in de rug kan gebruiken ben je ook van harte welkom. Officieel volwassen, maar nog te onervaren om zulke gesprekken alleen te doen. Of je ouders kunnen/willen er door welke rede dan ook niet bij aanwezig zijn.

De ondersteuning kan op verschillende manieren. Iedere instantie heeft een eigen aanpak en gaan ook anders om met het meenemen van ondersteuning. Bij de ene is een coach welkom en mag meepraten, bij de ander mag een coach alleen aanwezig zijn.


1: Ondersteuning bij een gesprek(ken).

Ik ben een ondersteuning voor jou. Als coach deel ik niet actief mee aan het gesprek. Tijdens onze kennismaking of coachingsessie(s) vooraf gaande aan het sprek met de instantie, bespreken wij hoe ik jou het beste kan ondersteunen. Denk oa aan een vragenlijst maken zodat je niks vergeet en adviezen over hoe je het gesprek in kan gaan. Tijdens het gesprek ondersteun ik je, zie er op toe dat je alle vragen zelf hebt gesteld die je hebt opgeschreven. Daarna evalueren wij kort het gesprek en stuur ik een verslag van het gesprek en de evaluatie naar je per mail.

2: Actief deelnemen aan een gesprek(ken)

Als coach neem ik actief deel aan het gesprek met de instantie. Tijdens onze kennismaking of coachingsessie(s) zorgen wij samen voor een plan van aanpak voordat we het gesprek met de instantie aangaan. Hierin staat duidelijk wat het doel is van het gesprek en jouw/jullie hulpvraag en/of knelpunten. Ik ondersteun actief tijdens het gespek, stuur bij, praat mee over de situatie, en zie er op toe dat alle punten van ons plan van aanpak besproken zijn. Daarna evalueren wij kort het gesprek en stuur ik van het gesprek per mail een verslag naar je toe.

Praktijk voorbeeld:

Met een Coachee ben ik meegevraagd om deel te nemen aan de moeilijk gesprek met Jeugdzorg. Het traject aldaar liep erg lastig na de scheiding en door Covid-19 was de situatie er niet beter op geworden. Jeugdzorg heeft steken laten vallen en mijn coachee had geen enkel vertrouwen meer in hun aanpak. Omdat de emoties hoog zaten wilde hij een extra luisterend oor mee en iemand die kon "vertalen" voor hem. Vooraf hebben we besproken wat hij wilde bespreken, vragen opgeschreven die hij niet wilde vergeten en besproken wat hij van mij verwacht als ondersteuning. Tijdens het gesprek heb ik hem ondersteund, helpen herinneren aan de vragen die hij beantwoord wilde hebben en heb ik, toen het te veel werd, voor mijn coachee het gesprek kort overgenomen en zijn verhaal uitgelegd aan Jeugdzorg. Ook heb ik aanvullende vragen gesteld die voor mij als coach duidelijkheid gaven over het traject waarin mijn coachee zat. Ook werd mij gevraagd door jeugdzorg om mijn visie op het traject te geven en of de gemaakte afspraken wel bij mijn coachee paste. Zo zijn er toch een aantal kleine maar zeer belangrijke punten voor mijn coachee aangepast en is het traject met een beter gevoel afgemaakt. Na het gesprek heb ik met mijn coachee nog kort geevalueerd en heb ik hem een verslag gestuurd over dit gesprek.